Okudzjava och en näktergal (fortsättning, på svenska)

Jag fattade mig kort vid den där trevliga kvällen med vodka, zakuski och Soviet memorabilia här i Cambridge, det fanns andra som hade mer tungviktiga saker att berätta,  annars skulle jag förstås ha tillagt att vid nästa besök i Moskva talade mina författarvänner bekymrat med mig.

Det kåseri i DN där jag skildrat mötet med major Solovej och den unge tullofficeren lästes tydligen. Åtminstone i Moskva. Man (högre instanser) hade kontaktat mina vänner. Jag hade visserligen understrukit att major Näktergal var synnerligen korrekt (om än lite lustig med att konfiskera sovjetiska pjäser men godkänna sådana vars titlar han kände igen), men mina vänner sa bekymrat: Skriv aldrig om folk i uniform!

Jag är rädd att jag inte följde deras råd hundraprocentigt.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

